Zorg met zwemmen

Stichting Sportmotief beoogt met inzet van de beweegprogramma's binnen 'Zorg met zwemmen' deelnemers te ondersteunen hun gedrags- en ervaringsrepertoire te verbreden en daarmee een duurzame verandering te laten plaatsvinden.

De focus ligt op: doen, bewegen, ervaren van plezier en vertrouwen.

Sportmotief ziet leren zwemmen als onderdeel van de opvoeding dat voor iedereen (alsnog) toegankelijk moet zijn. Veilig kunnen zwemmen draagt bij aan de mate van deelname binnen onze maatschappij in ons waterrijk land. Bewegen en recreëren in het water vormt een toegankelijke beweegvorm voor jong en oud. Zwemmen is betaalbaar en een van de meest beoefende sporten in Nederland (Kenniscentrum Sport & Bewegen, 2019). Ook is de zwemsport is een effectieve, niet belastende beweegvorm. Tijdens een schoolslag verbrandt het lichaam bijvoorbeeld hetzelfde aantal calorieën als wanneer men rustig jogt. Echter, in het water komt er 80 tot 90 procent minder druk op de botten en gewrichten (Swim Strong Foundation, 2016). Dit maakt dat oefeningen in het water ideaal zijn voor duurzaam bewegen van jong tot oud met minder kans op blessures (Gezondheidsnet, 2017).

Instructeurs 'zorg met zwemmen'

Rik is sociaal werker (SKJ geregistreerd jeugd- en gezinsprofessional) en beweegtherapeut. Glenn is docent lichamelijke opvoeding en zweminstructeur. Beiden hebben ervaring met diverse doelgroepen die soms extra ondersteuning nodig hebben. Wij werken samen met Zwemschool van Tongeren, AmaCura/RiskCare, Mondriaan, Emmacollege, COA Sweikhuizen, COA Heerlen, AMV en Stichting Koraal (ITB intensieve thuisbegeleiding, locatie Gastenhof Urmond, locatie Simpelveld).

Zorg voor zwemmen; succeservaring en cijfers

Diplomazwemmen: sinds 2017

• 86% van de deelnemers haalt minimaal een A-diploma

• 60 minuten spelenderwijs veilig leren zwemmen