Zorg met dans

Dans, oftewel bewegen op muziek, is een toegankelijke beweegvorm voor jong en oud. Het biedt fysieke gezondheidsvoordelen, zorgt voor verbinding, inspireert en ondersteunt mensen om zichzelf te ontdekken en uiten. Stichting Sportmotief zet zich in om dans als beweegvorm voor iedereen, naar eigen mogelijkheden, te faciliteren.

​

Gezamenlijk bewegen op muziek is niet alleen ontzettend leuk, maar ook nog eens gezond! Het zorgt voor verbetering van de fysieke conditie. Spieren en gewrichten worden op een natuurlijk wijze versterkt, en ook de flexibiliteit van het lichaam wordt op een speelse manier gestimuleerd. Dansen draagt ook bij aan de ontwikkeling van de motoriek, de coördinatie en de balans van de deelnemer.

Naast de fysieke voordelen biedt bewegen op muziek een bijdrage aan de emotionele ontwikkeling van de deelnemers. Zo kan het helpen bij het uiten van emoties, het vergroten van het zelfvertrouwen en kan het een bijdrage leveren aan het versterken van het zelfbeeld. Ook kan bewegen op muziek een positief effect hebben op de concentratie en het vermogen om te ontspannen. Kinderen en jongeren leren al bewegend op de maat van de muziek hun lichaam op een speelse manier te beheersen.

​

Groepsgewijs ritmisch en synchroon bewegen creëert een gevoel van verbondenheid en een beleving van saamhorigheid. Ook zorgt het voor de aanmaak van het gelukshormoon endorfine (Tarr et al., 2016). Dans is een sociale activiteit, waardoor deelnemers op een positieve en gezonde manier leren omgaan met anderen. Het kan leiden tot nieuwe vriendschappen en kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals samenwerken en communiceren. Ten slotte kan dans bijdragen aan de creatieve ontwikkeling van de deelnemer. Door op muziek te bewegen, wordt de creativiteit en de verbeeldingskracht aangesproken. Het kan helpen bij het ontwikkelen van een gevoel voor ritme en muzikaliteit, en mogelijk inspireert het mensen tot interesse in andere vormen van kunst en cultuur.

Doe je mee?

Instructeur 'zorg met dans'

Maud heeft de dansopleiding CIOS Dans in combinatie met de hbo-opleiding Pedagogiek afgerond. Ze verzorgt binnen Stichting Sportmotief de 'zorg met dans'  beweegprojecten. Deze projecten zijn gericht op het stimuleren van beweging op muziek aangeboden voor diverse doelgroepen. Maud vindt het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om te genieten van dans en beweging, ongeacht hun achtergrond of situatie. Met haar kennis en ervaring op het gebied van dans, pedagogiek en zorg, weet ze op een inspirerende en professionele wijze deze projecten vorm te geven.